Wapń – gwarancją zdrowych kości

Żaden produkt spożywczy nie zawiera takiej ilości wapnia jak mleko. Jest przeważającym minerałem, wchodzącym w jego skład(1 szklanka -200 ml zawiera 240 mg jonów Ca). Spożywając 3-4 szklanki napoju pokrywamy prawie 100% zapotrzebowania na wapń.

Ze względu na zwiększone tempo procesów rozwojowych wymaga się, aby dzieci w wieku szkolnym i młodzież w okresie pokwitania spożywała znaczną jego ilość. W tym okresie tworzy się tzw. „szczytowa” masa kostna, dobra mineralizacja i gęstość kości w [badania DXA] ocenach. Toteż zapotrzebowanie ten biopierwiastek szacuje się na 800mg do 1500mg/dobę.

Wapń zawarty w mleku jest wysoko przyswajalnym pierwiastkiem. Szacowana jest na 80%. Produkty roślinne dostarczają tylko 13 % dziennego zapotrzebowania. Proces absorbcji hamowany jest przez kwas szczawiowy obecny w ziarnach zbóż i ich produktach, duże ilości błonnika i fitynianów zawartych w warzywach. Warto zauważy, iż możliwe jest spożywanie wapnia w sposób alternatywny. Do diety możemy włączyć produkty mleczne, które także zawierają ten pierwiastek. Są to m. in. jogurty, kefiry, maślanki, twarogi.

Mleko jest jedynym napojem zasadotwórczym. Zawiera ono duże ilości wapnia, magnezu i potasu. Poprawia on ustrój, utrzymuje równowagę kwasowo – zasadową organizmu. Wapń bierze udział w procesach metabolicznych ustroju. Wpływa na poziom ciśnienia tętniczego, krwi, procesy krzepnięcia. Jony wapnia i fosforu w 99 % budują hydroksypatyt kości, stanowią strukturę układu kostnego. Dane wykazują, iż kobiety i dzieci nie spożywają wapnia w dostatecznych ilościach. Dobowa norma spożywania tego pierwiastka wynosi od 54%- 59%.

To Top