Cynk w diecie dzieci i młodzieży

Głównym źródłem cynku w diecie są sery podpuszczkowe (żółte) oraz pleśniowe. Ten biopierwiastek bierze czynny udział w syntezie białek, hormonów oraz kwasów nukleinowych (DNA). Odgrywa ważna rolę w tworzeniu krwinek czerwonych i oddychaniu tkankowym.

Odpowiada za prawidłowy rozwój fizyczny, procesy wzrastania i dojrzewania płciowego. Dba również o ewolucję funkcji psychiczno-intelektualnych i poznawczych. Cynk wpływa na rozwój testosteronu, który oddziałuje na płodność i funkcje rozrodcze. Ponadto utrzymuje równowagę kwasowo – zasadową. Bierze aktywny udział w metabolizmie węglowodanów oraz syntezie przeciwciał (immunoglobulin). Przez cały okres życia człowieka, wpływa na poprawę jego odporności. Zmniejsza działanie metalów ciężkich – ołowiu i kadmu. Cynk odpowiada za prawidłowy proces łaknienia – optymalny apetyt, właściwe odczuwanie smaku i zmysłu węchu. Prawidłowe działanie zmysłu smaku jest niezwykle ważne dla dzieci i niemowląt. Ułatwia takie czynności jak: uczenie się, poznawanie i akceptację nowych składników pokarmowych. Preferencje i nawyki żywieniowe, wykształcone w tym okresie, pozostają na całe życie. Cynk jest kotaktorem gustyny. Gustyna zlokalizowana jest w kubkach smakowych w błonie śluzowej jamy ustnej oraz w obrębie receptorów węchu. Ma to wpływ na prawidłowe łaknienie dzieci i osób dorosłych. Cynk zapewnia zdrowe kości, skórę, włosy i paznokcie. Niedobór sprawia, iż opóźnia się rozwój psychosomatyczny, występuje zahamowanie wzrostu i niedożywienie. Powoduje to „enteropatia” – wtórny zespół złego wchłaniania spowodowanego zanikiem kosmków jelita cienkiego i „zaburzeniami” wchłaniania składników pokarmowych. Przedwczesne łysienie u dzieci i młodzieży, zwane łysieniem plackowatym, jest kolejnym skutkiem niedoboru cynku. Zbyt mała ilość tego biopierwiastka w organizmie prowadzi do zaburzenia koncentracji uwagi, zaburzenia pamięci, trudności w szkole i pracy. Kobiety ciężarne powinny szczególnie uważać, aby dostarczać do organizmu odpowiednie ilości cynku, ponieważ jego niedobór może spowodować powstanie wad w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. Niedobór cynku występuje u osób z jadłowstrętem psychicznym (anoreksja nervosa) i bulimią, w różnych zespołach zaburzeń wchłaniania, mukowiscydozie, przewlekłych biegunkach. Niemowlęta i małe dzieci powinny spożywać cynk w ilości – 5-10mg/dobę. W okresie szkolnym i pokwitania ten biopierwiastek należy przyjmować – 1-5mg/dobę. Zawartość procentowa cynku w różnych rodzajach mleka: • pokarm matki (0,14-4,0mg/l) • mleko modyfikowane (2,0-12,0mg/l) • pełne mleko krowie (3,8mg/l)

Produkty mleczne nie pokrywają w pełni zapotrzebowania organizmu na cynk. Należy dostarczać go z innych źródeł pożywienia. Produktami bogatymi w ten biopierwiastek, są takie produkty jak: mięso, ryby, owoce morza, jaja kurze.

To Top